Recensies

Lees hier alle recensies over De Toren van Enigma die zijn verschenen

Home » Recensies

Recensie De Toren van Enigma door Marion van Mustreads or not!

7 juni 2018

Samenvatting
Het clubje van de biebbende gaat op weg naar het jaarlijkse zomerkamp, waar de meeste van het groepje zin in hebben, om zo even weer een ontspannende periode tegemoet te gaan en te kunnen opladen voor hun nieuwe taak van de komende maand. Helaas voelt Melanie vanaf het begin af aan al een vreemde energie en ziet visioenen die de rust snel zullen verstoren, alleen durft ze het groepje nog niet te waarschuwen voor het naderende onheil. Ook worden de kwaden machten steeds sterker en doen iedereen opschrikken wanneer ze het lichaam van Melanie overnemen en haar dingen laten doen die compleet tegen haar wil in gebeuren.

Op het kamp gebeuren al vreemde dingen, maar nu lijken ook de mede kampgenoten en leraren de gebeurtenissen te kunnen zien, alleen wanneer het voorval voorbij is, lijkt iedereen behalve de biebbende nog te weten wat er zich zojuist heeft afgespeeld. Plaatsen rondom het kamp hebben ongezien ook een belangrijke betekenis verderop in het verhaal en gaan zeker een rol spelen, tijdens het oplossen van raadsels tijdens deze zevende maand.

In dit deel is ook Akasha gewekt, het machtigste element wezen, samen met de Umra. Het zal een heftige strijd worden wanneer de biebbende hiermee in gevecht verwikkeld raakt. Maar eerst moeten ze net als de vorige maanden belangrijke aanwijzingen verzamelen en de hemelrijder van deze maand zien te bevrijden. De toren van Enigma speelt hierin een belangrijke rol, de oorsprong van de legende heeft hier zijn wortels liggen, het is aan de kinderen om deze te ontdekken op hun weg hiernaartoe. Net als in de vorige delen, krijgen de kinderen nooit volledige antwoorden; maar moeten deze zelf ontdekken, zodat ze later in het grotere geheel meer informatie hebben en klaar zijn aan het eind van het jaar, wanneer alle hemelrijders bevrijd moeten zijn en hopelijk de rust weer terugkeert in Zuidbaai.

Marion haar leeservaring:
Het boek is weer fijn geschreven, doordat niet alle leden overal samen aanwezig zijn en ze aan de anderen vertellen wat ze hebben meegemaakt en o.a. personen, wezens en omgeving beschrijven, waan je je zelf ook steeds meer in hun wereld en kan je er een goede voorstelling van maken, waardoor je meer het verhaal meebeleeft. Er was dit keer een klein gedeelte in het boek dat me opviel bij de toren van Enigma, dat niet alle puzzels en verdiepingen uitvoerig werden besproken. In een paar zinnen, was ik een paar verdiepingen verder.

Als je het verhaal helemaal heb gelezen, heb je wel door dat dit niet van groot belang was om uitvoerig te bespreken, maar ik miste hier een klein stukje overbrugging, waarin het net iets uitgebreider verteld had mogen worden. Het verhaal lijkt wel steeds meer diepgang te krijgen, je leert de personages steeds opnieuw beter kennen en ziet hun ontwikkelingen in het verhaal. Ze worden stuk voor stuk sterker op hun eigen manier.

Lees de recensie op mustreadsornot.com

Quote De Toren van Enigma door Marion voor Mustreads or not!

Recensie De Toren van Enigma op de site Ikvindlezenleuk.nl.

16 mei 2018

Recensie van Mathilde

Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de schrijver om er een recensie over te schrijven
Wat vind je van het boek?
★★★★☆ – goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk, Ik heb al andere boeken van deze schrijver gelezen, Ik heb al andere boeken uit dezelfde serie gelezen
Welke steekwoorden passen bij het boek?
fascinerend, geheimzinnig, spannend, verrassend, zielig
Staan er tekeningen in het boek? Wie heeft ze gemaakt?
De kleine zwart-wit illustraties aan het begin van een hoofdstuk zijn van LukeSure. De illustraties bij de QR-codes zijn van Robin Jacobi, de illustraties bij de drie aanwijzingen zijn van Betty Reefs
Wat vind je van de tekeningen? Passen ze bij het verhaal?
Op de tekening hieronder van LukeSure kun je de kinderen uit de Bieb-bende zien, met (als ik het goed heb) van links naar rechts Luca, Valerie, Melanie, Roy, Sander en Tim.
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Waar gaat het verhaal over?
Zie hierboven
Wie is de hoofdpersoon?
De hoofdpersonen zijn de kinderen van de Bieb-bende, Luca, Melanie, Roy, Tim, Sander en Valerie
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil Malifec wel ontmoeten, want dat lijkt me een fascinerende man
In welke tijd speelt het verhaal zich af?
Nu
Waar speelt het verhaal zich af?
Het verhaal speelt zich af in de omgeving van Zuidbaai, waar de kinderen wonen, en in het land Tyrania
Waarom moeten andere kinderen dit boek lezen?
Het is het zevende boek uit een spannende serie. Dit boek is minder spannend dan de vorige boeken. Dit boek is een tussenboek waarin je antwoord krijgt op allerlei vragen die je door het lezen van de eerste zes boeken hebt gekregen. Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal verder zal gaan.
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Er komen nog 5 boeken na dit boek
Wil je het boek nog een keer lezen?